Het einde van Bali, maar het begin van iets nieuws - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Ròbin - WaarBenJij.nu Het einde van Bali, maar het begin van iets nieuws - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Ròbin - WaarBenJij.nu

Het einde van Bali, maar het begin van iets nieuws

Door: Ròbin

Blijf op de hoogte en volg Ròbin

20 April 2015 | Thailand, Bangkok

Every story has an end, but in life an end is just a new beginning. Dit geldt ook voor mijn onvergetelijk avontuur in Indonesië. De laatste twee weken, nadat mijn vader weer vertrokken was naar Nederland, zijn behoorlijk hectisch geweest. Zo haddden we een goodbye-dinner met school, zijn we nog een laatste keer flink in Kuta op stap geweest, hebben we gewinkeld en (heel veel) lekkere sushi gegeten en heb ik nog een tripje naar Yogyakarta, Java gehad.
Samen met Christel en Julie vloog ik 9 april naar Yogyakarta. Eenmaal aangekomen in Yogya werden we afgezet bij ons hostel. Daarna hebben we ons snel klaargemaakt en zijn we richting het centrum van de stad gegaan. In eerste instantie lopend, maar een kerel zei tegen ons dat we beter met de fiets en bak konden gaan. Dit zijn dus mannen op fietsen met bakken ervoor, waar wij dan in konden zitten en waar er echt intens veel van rondrijden in Yogya. We werden gelijk naar een kunststichting met Batik gestuurd, wat heel mooi was om te zien. Hierna trokken we verder via Jalan Malioboro (een drukke straat met heel veel kraampjes en winkels) naar Pasar Beringharjo; een markt wat zowel binnen als buiten gehouden wordt. Vervolgens zetten we onze tour voort richting de Benteng Vredeburg, wat vroeger gebouwd is door de Nederlanders om de Nederlandse gouverneur te beschermen.
Nadat we de volgende ochtend met heerlijke crêpes hadden ontbeten, zijn we weer richting het centrum gegaan om daar het water paleis en het Kraton te bezichtigen. We kregen een tour van een man door dat paleis en door de tombes. We eindigden op een markt toen die kerel doorhad dat we niks van m zouden gaan kopen. Die nacht was opstaan vrij lastig, aangezien de wekker om 3.00 al ging, omdat er een bezichting aan de Borobodur en Prambanan tempel op het programma stond. Het was de bedoeling dat we nog een zonsopgang zagen, maar dit zat er helaas niet helemaal in. Het was vrij bewolkt op Setembu Hill, beetje jammer, maar dat mocht de pret niet drukken. Vol goede moed vervolgden we onze reis om 6.00 naar de Borobudur. Eenmaal hier aangekomen leek het net alsof wij de touristische attractie waren; zoveel mensen wilden met ons op de foto! De Borobudur zelf was heel indrukwekkend; erg mooi gemaakt en prachtig en imposant om te zien. Na de Borobudur gingen we door naar Prambanan, waar wij als touristische attractie eigenlijk alleen maar erger was. Ik denk dat er al met al zo’n 100 foto’s van ons gemaakt zijn. Prambanan is een heel tempel complex, dus zijn we alle tempels afgegaan. Helaas was de volgende dag onze trip alweer ten einde, maar één ding weet ik wel: Yogya is zo’n gezellige en leuke stad vol vriendelijke mensen, waar ik zeker nog een keer terug zal komen! Het leuke van in Bali aankomen was wel dat we de meiden uit Thailand en Nederland eindelijk weer zagen! Helaas was het van korte duur, want na twee hele gezellige dagen zat voor ons Bali erop en moesten we, met tegenzin, onze koffers pakken voor onze volgende bestemming: Bangkok, Thailand.

Nu ik dit schrijf vertoef ik al bijna een week in Thailand, waar ik ook niet heb stil gezeten. Nadat we 14 april waren aangekomen op Don Mueang, hebben we in alle haast onze koffers in Sita Villa, onze nieuwe ‘thuis’ gedumpt, en zijn we als een gek naar het treinstation middenin Bangkok gescheurd. We hadden namelijk een nachttrein richting Krabi te halen en als we die niet zouden halen, zou het allemaal wat lastig gaan worden. Uiteindelijk is het gelukt en zaten we om half 8 helemaal geïnstalleerd in de trein. Al vrij snel werden de bedden uitgeklapt, wat wel chill was. We lagen wel verspreid over de coupé, maar verder was het prima in de trein. Na een rit van 11 uur kwamen we in Surat Thani aan, waarvandaan we nog 4 uur in de bus richting Krabi mochten zitten. Om 1 uur ’s middags kwamen we in ons hostel aan en gelijk zijn we het stadje in gegaan, om het een beetje te verkennen. Er was nog een markt van de Songkran (Thais nieuwjaar) waar we uiteindelijk krekels (oké wij dachten sprinkhaan...) hebben gegeten. Het smaakte nog verrassend goed ook! Na wat geslenter en een boottocht langs een visboerderij en een grot, waren we weer teruggekeerd naar het hostel. De volgende morgen gingen we al vroeg met de boot richting Koh Phi Phi, waar we de komende drie dagen lekker van de zon konden genieten. Aangekomen op Koh Phi Phi besloten we eerst een hostel te vinden en vervolgens op het strand te liggen. ’s Avonds blijkt het eiland ook erg gezellig te zijn; iedereen is te vinden op het strand, waar allemaal vuurshows worden gehouden en je lekker kunt dansen. Verder hebben we vooral gechilld op Phi Phi en nog gekajakt naar een ander strand, wat er echt paradijselijk uitzag. Samen met Annely ben ik nog naar twee viewpoints gelopen, waar je uitzicht had over het hele eiland, en hebben we nog een beetje het eiland verkend. Ook dit liep helaas tot een eind toen we zaterdag weer terugvlogen naar Bangkok.

Vandaag onze eerste schooldag gehad met een campus tour, intro colleges en thaise cultuur lessen en ik moet zeggen, ik vind het hier allemaal wel leuk! Ik heb zelfs kikker gegeten, het moet niet gekker worden. En met nog veel leuke dingen in het vooruitzicht, zoals mama die hier in Bangkok is aangekomen, mijn 21e verjaardag, Full Moon Party en nog heel veel leuke reisjes, zal ik dit verhaal afronden. Ik vermaak me hier voorlopig nog wel, maar de tijd gaat veel te snel!

Dikke kus vanuit Thailand!

• 20 April 2015 - 20:05

Magda:

Wat heerlijk Robin, dat je het zo naar je zin hebt.