Colourful México & Cuba - Reisverslag uit Havana, Cuba van Ròbin - WaarBenJij.nu Colourful México & Cuba - Reisverslag uit Havana, Cuba van Ròbin - WaarBenJij.nu

Colourful México & Cuba

Door: Ròbin

Blijf op de hoogte en volg Ròbin

10 Juni 2017 | Cuba, Havana

Hallo allemaal,

Inmiddels zit miijn geweldig avontuur er helaas alweer op. De afgelopen weken heb ik onder andere genoten van het oosten van México. Na onze vakantie in Belize gingen Anne en ik naar Bacalar. Dit is een klein dorpje aan een prachtig 7-tinten blauw meer. Hier hebben we ook gelijk kennis gemaakt met het heerlijke Mexicaanse eten: Taco’s & Quesadillas. Ze hadden hier super lekkere quesadillas met avocado (en dit zijn ook gelijk de lekkersten die ik tot nu toe heb gehad!).
Na Bacalar zijn we naar Tulum gegaan, wat echt totaal anders was. Ruim 3 maanden leefden we tussen de backpackers en de locals, maar in Tulum kun je echt het toeristische weer zien. We waren erg verbaasd en vonden het erg groot (ha-ha, want later zijn we naar Playa & Cancun gegaan…); dat hadden we al een lange tijd niet gezien. Mexico heeft veel maya ruïnes en cenotes en deze wilden we dan ook in Tulum bekijken. We zijn naar de maya ruïnes aan het strand gegaan en hebben daarna van het lekkere weer genoten op een hagelwit strand. Helaas zaten de cenotes er niet in, want ik werd ziek. Na Tulum heb ik afscheid genomen van Anne en ben ik naar Cancún gegaan om Tessa op te halen, die me voor twee weken kwam opzoeken! :) Inmiddels zat ik aan de antibiotica dus dan moet ik zeggen dat Cancún niet zo veel aan is. Je kunt er namelijk twee dingen erg goed: Drinken en zonnen, en ik mocht geen van beiden.
Vervolgens ben ik met Tessa richting Mérida gegaan; de grootste stad van Yucatan, maar super gezellig met leuke restaurantjes en lang niet zoveel toeristen als in Cancún of Tulum. We kwamen er halverwege de dag aan en hebben toen de stad verkend. De volgende dag zijn we met een andere Nederlander en een Canadees naar Chichén Itza gegaan. Dit zijn grote Maya ruines in het midden van Yucatan. We hadden een auto gehuurd, dus waren ween stuk flexibeler. Nu moet ik zeggen dat ik blij was dat ik heen ben gegaan, maar de ruïnes in Tikal waren toch wat indrukwekkender. Na de ruïnes zochten we verkoeling in een van de cenotes vlakbij genaamd Yokdzonot. Helemaal niet bekend, maar ik denk dat dit een van de mooiste cenotes was die ik heb gezien. Een cenote is kortgezegd een diepe kuil waar water in zit. Vaak zijn deze cenotes in half open grotten waardoor het ook omringd is met veel wortels en groen. Erg indrukwekkend om te zien. De dieptes kunnen verschillen (de een is 50m en de ander 200m bijvoorbeeld). Nadat we helemaal afgekoeld waren zijn we teruggekeerd naar Mérida. De volgende dag vertrokken wij met z’n tweeën al naar Valladolid, een kleiner plaatsje ook in Yucatan. Vanaf hier konden we mooi naar andere plaatsen rijden omdat dit zo centraal gelegen is. Eerst zijn we naar Las Coloradas gegaan. Dit is een roze meer in het Noorden van Yucatan. Het meer wordt zo roze doordat het een heel hoog zoutgehalte heeft. Helaas halen ze het zout er eens in de zoveel tijd uit, waardoor ook het meer minder roze is. Het meer had nu meer een roze/oranje kleur, maar zal over vier maanden weer echt roze zijn. Wel hebben we krokodillen in het wild gezien en zelfs heeel veel flamingo’s :) Flamingo’s zijn erg fascinerende beesten. Verder hebben we drie verschillende cenotes bezocht in en rond Valladolid. De een nog mooier dan de ander, met helderblauw water, helemaal in een grot of omringd door wortels van de bomen. Adembenemend.
Daarna zijn we verder getrokken naar Playa del Carmen wat, net als Cancún, bekend staat om het feesten en het zonnen. Natuurlijk hebben we gelijk getest of je een beetje redelijk kon stappen, en ik moet zeggen dat dat redelijk aardig gelukt is ;) Vanuit Playa zijn we richting Puerto Morelos gegaan samen met Anne (die op dat moment ook in Playa was). Puerto Morelos ligt tussen Playa en Cancún in, maar is heel rustig en heeft een mooi strand en helderblauw water. Verder zijn we gaan snorkelen met z’n vijven in totaal in Akumal. Dit ligt tussen Playa en Tulum in en is bekend om de schildpadden. Helaas deden wij het zonder tour en hebben we ze niet mogen spotten. Wel hebben we super veel mooie vissen gezien. Na Akumal hebben we weer afscheid van Anne genomen en zijn Tessa en ik wederom twee dagen op stap geweest (met als uitkomst een brakdag op het strand in het zonnetje). Toen zat het er ook voor Tessa op en moesten we helaas terug naar Cancun.
Daarna heb ik niet stil gezeten: samen met Anne hebben we de boot naar Isla Mujeres gepakt. Een tropisch eiland naast de kust van Cancun. We zijn met de scooter het eiland rond gegaan en hebben meer dan 30 schildpadden in het wild gezien ❤ Echt heel gaaf om te zien. Helemaal omdat we al vier maanden op het moment wachtten tot we eindelijk eens schildpadden konden zien. Dat het kan regenen en onweren hebben we inmiddels ook wel gemerkt, want het weer slaat hier af en toe volledig om en dan kan het flink regenen. Zodra we naar Isla Holbox waren vertrokken begon het keihard te stormen en te regenen.. Niet echt de ideale omstandigheden op een tropisch eiland :) Dit eiland heeft net zo’n hagelwit strand en super blauwe zee. Ik heb zelfs dolfijnen in het wild gezien! Met m’n brakke hoofd lag ik een beetje te dobberen in het water en opeens waren er drie dolfijnen een stukje verder naast me!! Heel komisch, want zodra de mensen op het strand het doorhadden, renden ze allemaal het water in. Resultaat; die beesten natuurlijk weg… Ook heb ik heel veel plankton gezien! ’s Avonds na het stappen gingen we met een groepje van 6/7 man naar het westelijke puntje van het eiland. Hier is nauwelijks licht en dus kan je het heel goed zien. Zodra we het water in liepen werd alles om ons heen verlicht en ook zaten ze in het zand. In combinatie met een prachtige sterrenhemel is dit een avond om nooit meer te vergeten.
In Mexico heb ik ook helaas afscheid moeten nemen van Anne, met wie ik al met al (na Costa Rica) zo’n 1,5 maand heb rondgereisd, daarna stapte ik het vliegtuig in richting Cuba, waar mama en Jeffrey me al stonden op te wachten.
Cuba is echt een prachtig land met heel veel karakter. Veel gekleurde huisjes en ook de klassieke auto’s mogen niet ontbreken. Havana is een kleurrijke stad met in elk restaurantje een live band met salsa muziek; zoveel sfeer. Ik moet wel zeggen dat Cuba ook een land is van contrasten. Het is echt bizar; in de meeste plaatsen (waar wij zijn geweest) ga je helemaal terug in de tijd: telefoons op straat, alleen WiFi in bepaalde parken (en de grote hotels) waarvoor je een kaartje moet kopen van een uur, en op de snelweg kom je fietsers, lifters en zelfs mensen te paard & wagen tegen. Langs de wegen en in de dorpen en steden zie je ook veel verwijzingen naar de revolutie en/of Che Guevara & Fidel Castro. Als helden worden zij hier openlijk vereerd door middel van teksten, borden langs de weg en vele foto’s en beelden van beide heren. Ik vind het jammer dat ik slechts twee weken van het land kon genieten, maar ik weet zeker dat ik nog een keer terug zal keren om de rest van het land te ontdekken. Het was een mooie afsluiter van een prachtige reis waarin ik zoveel nieuwe dingen heb gedaan en super leuke mensen heb ontmoet, dat zal ik nooit meer vergeten! Dat was het dan, ik ben weer terug in Nederland…